Søndergade Skole har igen i år været en del af et forskningsprojekt, hvor man forsøger sig med turboforløb for ikke uddannelsesparate i 8. klasse. Alberte Jakobsen deltog i forløbet i år, og hun er virkelig glad for det, hun har fået ud af det.

BRØNDERSLEV: Alberte Jakobsen fra 8. klasse på Søndergades Skole afsluttede i fredags et to ugers turboforløb, som hun deltog i sammen med 21 andre elever fra hendes årgang. Målet med forløbet er, at løfte elever, der er blevet vurderet til ikke at være uddannelsesparate, så de kan blive det på sigt.

- Da jeg fik besked om, at jeg skulle være med i det, så synes jeg, det var lidt pinligt i et par dage. Men så snakkede jeg med veninder om det, og de skulle også med, lyder det fra Alberte Jakobsen.

Men det pinlige er gået helt over, og Alberte Jakobsen har nydt de to ugers forløb i hendes nye ”klasse”.

Forløbet er en del af et forskningsprojekt, som skal se på, om det er muligt at rykke eleverne fagligt igennem en sådan indsats.

Det er tre år, hvor Søndergades Skole deltager i forsøget, og det er anden gang de har forløbet ”Dit liv, din læring”, som Alberte Jakobsen er en del af i år.

Jytte Karmisholt, læringsmiljø- og AKT-vejleder på Søndergades Skole, har været inde over alle tre år, og hun mener, det har haft en meget positiv effekt på eleverne.

- Det faglige er meget struktureret i forløbet. Først tænkte vi som undervisere, at det var fuldstændig gak, men vi må indrømme, at det er det ikke. Eleverne lykkes virkelig godt med det her forløb. De rykker sig, de tør sige ting, og der er sket noget for dem alle sammen siger Jytte Karmisholt.

- Jeg er blevet meget mere tilpas. Jeg har haft svært ved at deltage i dansktimerne. Jeg turde ikke sige noget, hvis der kom nedladende kommentarer, fordi jeg sagde noget lidt forkert. Her er vi det samme sted. Jeg er ikke dummere end dig, men jeg har bare brug for lidt ekstra hjælp i nogle fag, siger Alberte Jakobsen.

Hun er meget glad for de alternative undervisningsformer, som de bliver ledt igennem

- Der er meget mere gruppearbejde, det er ikke så tit, vi gør det i klassen. Der er også meget bevægelse i det, hvor vi skal ud og lede efter kort på gangen og lære på den måde, siger Alberte Jakobsen.

Det er ikke kun Alberte Jakobsen, der roser turboforløbet. Det gør alle hendes venner på holdet også ifølge Jytte Karmisholt med baggrund i den evaluering, som eleverne har givet forløbet undervejs. De kan også se, at det har virket på de elever, der var med på forløbet for to år siden, som er blevet udannelsesparate og kommet i gang med en uddannelse.

- Lærerne hjælper meget. Lærerne har godt styr på eleverne. Ville ønske, at de kunne blive. Det er noget af det, eleverne siger om forløbet. Det er jo dejligt, at eleverne kan lide det, for så er jeg også sikker på, at de får det ud af forløbet, som vi håber, siger Jytte Karmisholt.

De vil også forsøge om de kan tage nogle af de læringsredskaber og metoder i brug, der er i turboforløbet, så de normale skoleklasser også kan få glæde af det.

Netop det med, at eleverne gerne ville blive, nævner Alberte Jakobsen også.

- Vi lærer mange ting på en meget anderledes måde. Hvis jeg kunne bestemme, ville jeg gerne blive hernede. Det er meget mere hyggeligt, og vi er meget tættere sammen, fordi vi er på samme niveau, siger Alberte Jakobsen.

Hun mener selv, at hun har udviklet sig meget, selvom det kun er to ugers forløb, og hun tror også, det har givet hende mod til at deltage mere i timerne, når hun er tilbage i hendes normale klasse.

- Det har altid været svært det med at deltage, men jeg tror godt, jeg tør sige noget i klassen, når jeg kommer tilbage, siger Alberte Jakobsen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...