Cirka 160 elever fra Stenum, Hjørring og Astrup mødtes til naturfagsmaraton med opgaver og konkurrence

STENUM: Cirka 160 børn fra Hjørring, Stenum og Astrup var onsdag samlet til naturfagsmaraton på Tolstrup-Stenum Friskole. Her skulle eleverne løse en række opgaver, der alle udsprang i den fiktive by Grønby - det handlede fx om affald og om den bedste måde at vaske tøj på.

Lærer Jens Morratz, Stenum, var at finde i hallen, som vrimlede med børn fra 5. og 6. klasse, som var travlt beskæftiget med alle mulige opgaver - nogle i hvide kitler.

- Det er en proces med fokus på idéskabning og entreprenørskabning. De får nogle opgaver om problemer, de skal løse, forklarede han.

Et sted var Nanna Juul Larsen fra Tolstrup-Stenum Friskole i gang med at lave en skraldespand med lys. Et andet sted var en gruppe elever i gang med at montere en skywalk, som Grønby skulle have ud fra en klint. Og et tredje sted var Marius Venø Jepsen og Noah Fans fra Astrup-Sønderskov Friskole i gang med at fjernstyre nogle lysende kugler, hvilket ikke var helt let.

- Jeg synes, det er sjovt, og man kommer ud og være sammen med nogle forskellige mennesker, sagde Noah Fans.

Christian Ledet, Victor Ørtoft og Mads Laulund var med fra Hjørring Private Realskole. Som de andre elever har de arbejdet med et undervisningsforløb forud for dagen som en del af naturfagsmaratonen.

Victor Ørtoft har bygget et hotel til insekter sammen med nogle fra hans klasse. Den er lavet i pap og rummer forskellige rum med små træer og blade.

De tre elever kunne godt lide den anderledes skoledag.

- Det er sjovere end at sidde stille inde i klassen, mente Victor Ørtoft.

Sofie Andersen, Sara Bonne og Pernille Holmen fra 5.a på Tolstrup-Stenum Friskole havde et bord, hvor de også havde forskellig bud på klassens løsninger på udfordringerne i Grønby. Der var fx en skraldespand, der hed Skraldebob, et lydkontor og et skråt og et lige sejl til et skib.

- Jeg synes, det var meget godt at vide noget mere om lyd og finde ud af, hvad andre har fundet på og finde på nogle flere idéer, fortalte Sofie Andersen.

De andre var enige. Og nød skoledagen med masser af liv og aktivitet i hallen.

- Det er meget spændende. Normalt sidder vi bare i timerne og lytter efter, hvad læreren siger, men her kommer man ud og prøver det hele og møder mennesker, fortalte Pernille Holmen.

Dagen med naturfagsmaraton indeholdt også en konkurrence på dagen, hvor eleverne klassevis dystede om at løse de forskellige opgaver bedst muligt. Stillingen kunne de følge på en stor skærm.

I alt 1200 nordjyske skoleelever deltog hen over ugen i årets naturfagsmaraton fordelt på fire forskellige byer - udover Stenum er det i Aabybro, Aalborg og Løgstør.

Formålet var blandt andet, at elever og lærere får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning og at øge elevernes interesse for at lære mere om naturfag og teknologi.

Naturvidenskabernes Hus står bag naturfagsmaraton og har samarbejdet med Novozymes, Dansk Byggeri og Dansk Akustisk Selskab om at udvikle tre af de i alt otte opgaver, som dagen rummer.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...