To gange Niels er fælles om deres store passion for jazz - som de nyder at dele med andre folk i Brønderslevs jazzklub

BRØNDERSLEV: I 2013 fik Brønderslev en ny forening. Det var jazzklubben Jazz 9700, der så dagens lys, og blandt kræfterne bag initiativet var to mænd, der ud over at dele fornavnet Niels også deler en stærk passion for jazz. En passion, der betyder, at de elsker at lytte til jazz, tale om jazz og søge mere viden om jazz, og i den nye jazzklub kunne de også begyndte at arrangere jazzkoncerter i deres by.

Den ene er Niels Persson, som tog initiativet til Jazz 9700 og er formand.

- Jeg stiftede jazzklubben og udpegede nogle kendte i området, husker Niels Persson, der på den måde fandt nogle at dele sin store interesse med.

Han husker også, at de var så få i starten, at han noterede nye medlemmer i en lille bog - i dag er de 111 medlemmer, og de har været oppe på 122 på et tidspunkt.

Niels Sjølin mødte op til den stiftende generalforsamling i Jazz 9700.

- Det var der ikke, så mange, der gjorde, så jeg blev valgt ind, smiler han.

Han var også med til jazzklubbens første koncert. Selvfølgelig.

- Jeg ville da ikke gå glip af det, når der nu kom jazz til byen, konstaterer han.

Der har så været jazz i Brønderslev mange gange siden, og de to Niels’er har lært hinanden at kende og nyder at arbejde sammen om at bringe jazzen til byen igen og igen.

Armstrong gjorde indtryk

Fælles for dem er også, at de begyndte at lytte til jazz for mange år siden.

Niels Persson husker, at han som syv-otte årig hørte Louis Armstrong, der indgik som en del af hans fars pladesamling, som han lyttede til. Det gjorde indtryk.

Han begyndte at købe plader for sine lommepenge, som ellers ikke var store tilbage i 1950’erne. Den første var en EP med Louis Armstrong.

- Det var fantastisk!, fortæller han.

En onkel var også flink til at supplere pladesamlingen i hjemmet, som befandt sig midt i København.

- Jeg kan huske, når vi gik hjem fra skole, så spillede vi plader. Så blev vi lidt forvirrede i 1956, da Tommy Steele dukkede op, men jeg fortsatte med jazzen, beretter Niels Persson og uddyber, at Tommy Steele var den første bølge på vej til rockmusikken, hvor mange begyndte at spille guitar og klaver.

Men den unge Persson holdt altså godt fast i jazzen, og det er han blevet ved med lige siden.

Niels Sjølin husker, at det var omkring 1969, at han fik ørene op for jazz blandt andet leveret af Duke Ellington og Count Basie. Han har hørt dem begge live i København.

Han begyndte også at købe jazzplader, og han spillede også i jazzgrupper, i begyndelsen som akustisk guitarist, hvorefter han gik over til bas.

Også Niels Persson var en overgang udøvende musiker.

- Jeg forsøgte mig med at spille trompet på et tidspunkt, men det var ikke så succesfyldt, så jeg gik til den lyttende side, smiler han.

Både Sjølin og Persson kan deres jazzhistorie og har en god samling plader og kan fortælle meget om jazz gennem tiderne, og det falder dem naturligt at komme ind på Miles Davis, Niels Henning Ørsted Pedersen og Ben Webster for nu at tage nogle eksempler.

Begejstring

Glæden ved at dele ud af deres begejstring for jazz er de også fælles om, og det har de rig mulighed for at gøre i praksis i deres arbejde med Jazz 9700.

Idéen tog form i 2011, hvor Niels Persson gik på pension og spekulerede på, hvad han nu skulle kaste sine kræfter over.

- Fra at få 50-100 emails om dagen og en masse telefonopkald, så blev der helt, helt stille. Hvad skulle man nu gå tiden til at gå med?, husker han at han spurgte sig selv.

Han kendte Den Runde Pavillon og havde fulgt dens renovering og tænkte, at det ville være et godt sted for nogle jazzkoncerter. Idéen om en jazzklub i Brønderslev tog form, og han fik hjælp til at forme den fra en af hans gode kontakter i jazzmiljøet i København.

Idéen blev til virkelighed, og det går godt med Jazz 9700, selv om der godt kunne være plads til lidt flere koncertgæster end de cirka 75, der plejer at dukke op.

- Det er sjovt. Jazzmusikere er venlige mennesker, et ydmygt folkefærd, for der er ikke nogen, der bliver rigtigt rige af at spille jazz i Danmarks, konstaterer Niels Persson.

Jazz kan for nogen virke lidt svært tilgængeligt, men Jazz 9700 lægger vægt på, at det skal være moderne jazz.

- Vi spiller noget, der er melodisk og har en rytme. Mange af de ting, der bliver spillet her, er gamle klassikere, som bliver genfortolket, fortæller Niels Persson.

- Dét, vi spiller her er god, swingende jazz, fortæller Niels Sjølin.

De peger også på, at der ikke er så meget jazz i tv og radio nu om dage, så folk får det ikke naturligt ind i dagligdagen, som de selv gjorde tidligere.

- Nogle gange kan det være lidt svært at sælge, konstaterer Niels Persson.

Omvendt peger de på, at en jazzkoncert kan noget helt særligt.

- Det er live musik, det er næsten altid akustisk, det vi spiller her, og der er en særlig stemning, fortæller Niels Persson, og Niels Sjølin uddyber:

- Dét, der sker, er noget der bliver skabt i øjeblikket. Man præsenterer et tema, og så improviserer de forskellige over det. Hvis bare en musiker bliver skiftet ud, så vil det påvirke de andre. Det er en kollektiv kunstform, der skabes i fællesskaber. De spiller op til hinanden.

- Det er noget, der skabes i øjeblikket, og når det lykkes, så er det fantastisk, opsummerer Niels Persson.

- Dem, der er der, bliver revet med, og flere skulle prøve det, mener Niels Sjølin.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...