Den går ikke i øjeblikket, men når verden ikke er ramt af coronavirus, mødes man med et håndtryk og et smil i butikkerne MR. Agerbæk og Støj i Brønderslev. Smilet er der stadig, men håndtrykket venter på bedre tider.

De to indehavere, Dan Larsen og Nicolai Styhr-Nielsen, overtog i fællesskab butikkerne tidligere på året, og de er enige om, at det giver mening at kigge tilbage i tiden, når begreber som kundeservice og detailhandel i fysiske butikker fintænkes.

- Vi vil have et serviceniveau, der gør, at folk går herfra med et smil og en oplevelse af, at at de har fået en god service og forhåbentlig det de kom efter, siger makkerparret.

Og derfor mødes man med et håndtryk (altså når vi ikke lige er plaget af covid-19), når man møder Dan, Nicolai eller en af ekspedienterne.

- Vi gør det både i Mr. Agerbæk og Støj, og både unge og meget voksne kunder tager godt mod det, siger Dan Larsen.

Et naturligt samarbejde

43-årige Nicolai Styhr-Larsen åbnede Støj for otte år siden, og arbejdede tidligere bl.a. 13 år i Marcus, også i Brønderslev.

31-årige Dan Larsen begyndte sin butikskarriere som bydreng i Marcus for 15 år siden, og arbejdede seks år som ekspedient i MR. Agerbæk, før han købte halvdelen af butikken af Jan Agerbæk, som i dag koncentrerer sig om at sælge firmatøj.

Den andel halvdel solgte Jan Agerbæk til Nicolai Styhr-Larsen, som omvendt solgte halvdelen af Støj til Dan Larsen. Og i dag er Dan og Nicolai så fælles om de to butikker, som for nogle måneder siden blev slået sammen til en stor butik - med hver sin afdeling.

- Det hænger naturligt sammen med, at mange af de voksne kunder, som vi har flest af i MR. Agerbæk, også gerne vil se på tøj i Støj - og omvendt.

Moden har ikke længere nogen klart defineret aldersgrænse, siger Nicolai.

Og dermed var samarbejdet om de to butikker helt naturligt.

Internettet og konkurrencen

Makkerparret er ikke i tvivl om, at det er rigtigt at satse på fysiske tøjbutikker, selv om de erkender en hård konkurrence fra den stigende internethandel.

- Nethandlen er stærk på pris og et stort udvalg, men der er en stigende tendens til, at mange vil have nærvær, service og en god oplevelse, når de handler. Og det kan netbutikker ikke tilbyde ... og så får mange danske netbutikker det svært med den udenlandske konkurrence i de kommende år, spår Dan Larsen.

Samtidig oplever makkerparret Brønderslev som en fin handelsby.

- Der er ingen tomme butikslokaler i bymidten og på de bedste pladser, og vi oplever mange kunder, som er overraskede over hvor meget Brønderslev kan tilbyde, siger de.

Tilbage til fortiden på 1. sal

Til næste år vil Dan og Nicolai indrette 1. salen over MR. Agerbæk til noget helt nyt - nemlig en nostalgisk tidslomme, hvor man skal føle sig hensat til Korsbæk, byen fra Matador-serien, anno gamle dage.

- Vi indretter lokalet med chesterfield-møbler, giner iført kjole og hvidt, lysekroner og en bar. Det skal være et univers, hvor man føler, at man er trådt 50 år tilbage i tiden.

Her kan man booke en tid til at finde det helt rigtige tøj til f.eks. sit bryllup - og nyde en drink i eksklusive omgivelser imens, siger Nicolai.

Den kommende 1. sal skal også bruges til foredrag, fredagsbar for f.eks. butiksansatte og hvad det eller kan udvikle sig til.

Corona-tid - træls-tid

Der gik ikke lang tid fra overtagelsen af de to butikker til corona-krisen indfandt sig. Og den slog hårdt.

- Vi havde lige ansat to ekspedienter, men afskedigede dem igen ... det blev startskuddet til tre barske måneder, hvor vi passede butikkerne alene med meget lange arbejdsdage. Vi kom igennem uden at skulle låne penge, men det var hårdt, siger Dan.

I dag er ekspedienterne tilbage, men tilbage står, at 2020 er et år, der bare skal overstås.

- Vi lever af at folk skal mødes, så det har været et meget træls år.

Til gengæld kan vi mærke, at bevidstheden om betydningen af at handle lokakt er steget ... og det er positivt, siger de samstemmende.

Og er trods et hårdt første år optimister på deres butikkers vegne.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...