BRØNDERSLEV: Ca. 32 gæster (covid19-loftet var på tidspunktet 50) havde fundet vej til Den runde Pavillon. Jazz9700’s formand Niels Persson indledte med den nødvendige orientering, hvorefter orkestret gik på scenen. Man bedes bemærke, at orkestret spillede helt uden elektrisk forstærkning, et princip fra Jan Harbecks side. En undtagelse var en mikrofon til tale, og den kom hver gang ud til siden efter brug.

Musikerne udtrykte stor fornøjelse med akustikken i Pavillonen (de er ikke de eneste). Publikum havde intet besvær med at få det hele med. Jan Harbeck har en stor tone på sin tenorsaxofon og behersker alle registre og udtryksformer på instrumentet. Han og pianisten Henrik Gunde viste et glimrende sammenspil. Henrik Gunde var glimrende både som lydhør akkompagnatør og som solist, og Pavillonens Hornung og Møller flygel blev udnyttet som aldrig før. Man skal ikke glemme den stilfærdige og solide bassist Esben Nørrelykke, der har gjort den diskrete og støtte ledsagelse til sit varemærke. Trommeslageren Morten Ærø spillede mest med viskere, lydhørt og præcist, men havde også et par nogle soloindslag, i det ene tilfælde vekslede han elegant mellem viskere, stikker og filtkøller.

Jan Harbeck (f. 1975) foretrækker repertoire er hentet fra nyere swing, gerne bluesfarvede standards, flere af egentlige jazzfolk og måske knap så kendte af det almindelige publikum. Jan Harbck spillede også enkelte af sine egne kompositioner, her skal kun omtales ”Lighter Shades”, en ballade, der indtil nu er streamet 1,6 millioner gange på Spotify.

Aftenen sluttedes med stort bifald fra det ikke talstærke men begejstrede publikum, ekstra nummer og mere bifald. Det havde været en aften med et meget fint orkester og god stemning. Og kl. 22.00 reglen mm. blev overholdt.

Anmeldt af Niels Sjølin

Koncerten fandt sted 9. oktober

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail